Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm har i november 2010
overtaget 8 busser fra Busbevarelsesgruppen Danmark. Disse busser er fra
perioden 1970 - 1998 og der indgår to busser fra Odense Bytrafik. Dette
betyder samtidigt at museet nu har 8 køretøjer som har kørt i Odense,
fordelt på en motorvogn, to bivogne og fem busser. Det ældste køretøj er fra
1911 og det yngste fra 1987. De to nyeste køretøjer vil dog først blive
overført til museet i løbet af foråret 2011 og det til et eksternt lejemål.
Det ældste køretøj er den åbne bivogn nr. 51 fra 1911 medens at motorvognen
nr. 12 og den lukkede bivogn nr. 59 med åbne endeperroner er fra 1913. Nr.
59 var indtil 1919 en åben bivogn. Motorvognen blev solgt til sporvejene i
Uppsala i 1945 sammen med nr. 6, hvor de kørte indtil 1953.
I 1949 blev der leveret en ny
dieselbus Volvo B513 til Odense Omnibus, hvor den fik nr. 15. I 1952
blev den overtaget af Odense Bytrafik hvor den fik nr. 7 og kørte indtil
1964. Derefter solgtes den til Nyborg Bytrafik hvor den kørte indtil
1967.
Odense Bytrafik nr. 10 og 30 er begge fra 1952 og er
dieselbusser Volvo B656. Denne type erstattede sporvognene og leveredes
over tre omgange marts-juni, oktober og december med ialt 24
eksemplarer. Typen var samtidigt Volvos første type med unterfloormotor,
hvor nr. 10 har chassisnummer 1. En anden af de otte busser til museet
er KS nr. 531 fra 1970, som også har chassisnummer 1, da det er Volvos
første hækmotorbus type B59.
De to nyeste busser nr. 130 fra 1982 og nr. 140 fra 1987
er begge Volvo B10M. Nr. 130 er en ud af ialt 115 busser som leveredes i
perioden 1973 - 1983 og som blev kendt som den klassiske Odense-bus med
Vöv-front. De sidste udgik i 2006. Nr. 140 var fra den første leverancer af
fire som blev leveret 1987 - 1990 i 22 eksemplarer og de blev de sidste
busser med unterfloormotor.
Tommy Rolf Nielsen Martens
Web-master
|