Information om fynske rutebiler før 1981 |
Efter
nogle mindre vellykkede forsøg omkring 1904-05 med rutebilerne, skulle
man først have 1. Verdenskrig overstået. I løbet af den krig blev
motorer til køretøjer endnu mere udviklet og driftssikkerheden blev
også meget bedre.
De første rutebiler på Fyn kom for alvor igang efter 1920, hvilket blev et problem for først og fremmest privatbanerne som svarede igen med stationsbilruterne. Både i 1923 og 1927 blev loven omkring rutebilkørslen opstrammet, hvor der skulle søges koncession og ministeriet havde det sidste ord der skulle siges. I 1932 skete der for alvor noget, hvor DSB fik en ny generaldirektør, Peter Knutsen, der ikke var bange for rutebilerne i modsætning til hans forgænger. Peter Knutsen var i øvrigt født på Ærø og var også ophavsmanden til lyntogene. DSB og privatbanerne gik ind i rutebilbranchen, hvor de var sammen om nogle af ruterne Direktøren, Christian Barfoed for Odense Omnibus som også var direktør for Rutebilselskabet af 1927, blev driftsleder hos DSB, samtidigt med at han stadig ledte omnibusselskabet. Dette var muligt med det ruteantal som DSB havde, men da SFJ blev overtaget af DSB i 1949 stoppede omnibusdirektøren som driftsleder. De nordfynske privatbaner og Langelandsbanen fortsatte indtil de nedlagdes. Langelandsbanen nedlagdes i 1962 og de nordfynske baner nedlagdes i 1966. Ved at klikke på et af linkene i panelet til venstre, kan man komme videre til de forskellige undermenuer. Tommy Rolf Nielsen Martens Web-master |