Information om den odenseanske trafikBevarede køretøjer ved Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm |
I
1910 blev Odense Elektriske Sporvej stiftet med henblik på at få anlagt
en sporvognslinie i Odense. Den åbnede officielt den 6. oktober 1911
efter at der havde været kørt på en del af strækningen i en måneds
tid. Linien, der kaldtes for Hovedlinien, blev suppleret med en havnelinie
som senere blev til Skibhuslinien. Skibhuslinien blev i 1939 omstillet til
trolleybusdrift.
I 1923 blev Odense Omnibus stiftet og selskabet startede sin første linie mellem Bolbro og Skt. Jørgensgade. To år efter stiftelsen fik selskabet ny direktør som også gik ind i rutebilbranchen. Direktøren blev senere driftsleder ved DSB Rutebilerne sideløbende med direktørhvervet ved Odense Omnibus. Samme år som omnibusselskabet stiftedes startede der en rutebilrute mellem Odense og Stige via Søhus og Anderup. Stifteren solgte ruten til Damsted i 1930. Ruten fik i løbet af 1970´erne mere og mere bybuspræg. I 1948 startede Odense Sporvej Dalumlinien, som var en buslinie. Den kunne minde om de stationsbilruter som fandtes på Nordfyn og Sydfyn, idet den kørte mellem to sporvognsendestationer. Den 1. juli 1952 kørte den sidste sporvogn efter at driften officielt var indstillet aftenen før, hvor også Odense Omnibus kørte for sidste gang. Det gamle sporvejsselskab skiftede navn til Odense Bytrafik, men trolleybusserne kørte indtil 16. november 1959. Siden har der kun været almindelig busdrift, som har gennemgået en fantastisk udvikling. I 1982 blev Stige-ruten således overtaget. Ved at klikke på et af linkene i panelet til venstre, kan man komme videre til de forskellige undermenuer. Tommy Rolf Nielsen Martens Web-master |